top of page

Agra

In Delhi am ajuns pe 18 ianuarie, cu 3 ore intarziere, dupa ce, din cauza cetii am fost redirectionati pe un alt aeroport, Ahmmadabad. Am stat la sol pana s-a ridicat ceata in Delhi. In prima zi m-am plimbat prin Connaught Place, am luat putin pulsul locului, de altfel, a fost singura zi cand am prins magazinele deschise. Au urmat cateva zile de greva.

A doua zi am luat un tur in Delhi – un lucru bine de stiut – bus-ul turistic/ hop on/off nu prea functioneaza cum trebuie. Din cauza traficului vine cam la 45 minute, asa ca cel mai eficient este sa inchiriezi un taxi de la o agentie de turism. Ai soferul la dispozitie toata ziua, primesti o harta cu obiectivele turistice, el stie din start unde trebuie sa te duca. Si trebuie sa iti organizezi bine timpul si sa insisti sa mergi peste tot, la un moment dat, pe la 4, iti va spune ca au inceput sa inchida

Tot de la agentia de turism am luat si Agra cu Taj Mahal. Pentru Agra (500 km dus intors), turul in Delhi full day si airport drop am platit 180 dolari – mult, chiar foarte mult pentru ce am primit, pana la urma a iesit totul bine, chiar daca la Taj Mahal ghidul vorbea engleza mai prost decat soferul si a trebuit sa ii platesc si lui biletul (40 rupii, cam 2 dolari, dar asa, de principiu vorbim).

Mi-a placut, sau nu, la Taj Mahal? Da si nu! Taj Mahalul da, experienta, nu! Pentru ca totul a fost pe repede inainte: nu intelegeam ce spune copilasul ala care numai ghid nu era; cum am intrat m-a luat in primire un fotograf “profesionist”: Taj Mahal pictures – 1000 rupees for 2 prints and the CD…madam is a good price!!! Ok we do it for 600. Si am inceput sedinta foto. Stay like that, hold like that, go on the bench, reflection on the sun glasses, keep the hands like that. I-am spus ca nu imi plac pozitiile clasice si ca ar fi bine sa iasa macar o poza cum trebuie ca altfel nu iau nimic. Nu cred sa imi placa vreuna, am luat totusi CD-ul. Altfel, lume multa, prea multa pentru gustul meu, un cuplu se certa de zor. Chiar si copilasul s-a uitat crucis si a zis ca aici nu te certi.

Taj Mahalul in sine e minunat, e impunator si este una din cele sapte minuni ale lumii moderne. Apusul si rasaritul raman cele mai bune momente cand il vizitezi. Si nu duminica (pentru ca e full) si nici vineri (pentru ca e inchis). In plus, la prima ora ar trebui sa fie mai liber. Iti mai trebuie si o anume stare de spirit pe care eu nu am avut-o. I-am spus ghidului sa ma lase singura, el isi facuse numarul, voia sa plecam. Cand ma uitam, era pe urmele mele. La un moment dat am zis sa curmam suferinta.

Un alt lucru bine de stiut – intr-una in povestile pe care le-am auzit se facea ca stai la cozi interminabile unde te pipaie tot felul de dubiosi. In realitate, la fiecare monument exista doua cozi distincte – una pentru indigeni si una pentru straini. Mai mult, in unele locuri exista cozi distincte pentru barbati si femei . Nicaieri nu am stat mai mult de cateva minute. Bineinteles, si preturile pentru straini sunt mai mari.

Dar sa nu uitam esentialul – ca sa ajungi la Taj Mahal, trebuie mai intai sa treci prin Agra. Iar ca sa treci prin Agra trebuie sa fii tare de stomac, de inger, de toate cele. Agra nu e pentru oricine. Din locul unde te lasa taxiul poti sa iei un tuk tuk sau sa mergi pe jos. Eu am preferat, bineinteles, varianta a doua. Agra e cel mai murdar loc pe care l-am vazut pana acum. Cu vaci, porci, capre, oameni, toti la un loc intr-o groapa de gunoi. La un moment dat au trecut pe langa noi cativa barbati care carau un mort pe un pat din lemn. Era infasurat cu un material din canepa. Il duceau sa il arda.

Cativa metri mai incolo, hotelul unde ar fi trebuit sa stam daca luam turul classic. La poarta, o alta vaca. Nu prea inteleg de ce iti vand turul cu dormit in Agra, sunt 250 km din Delhi pe care ii faci rapid, este autostrada, frumos si elegant. O varianta este sa vii dimineata, vezi Taj Mahal, apoi fugi cat de repede poti la Jaipur si innoptezi acolo.

Cam asta a fost Agra. Fiecare traieste experienta prin ochii mintii, ai sufletului si ai momentului. Poate alta data o sa-mi placa mai mult. Sau o sa raman la aceeasi parere.

Ultima zi in India am fost in Old Delhi unde nu reusisem sa ajung. Pe parcurs a plouat, eu eram racita si in sandale. La un moment dat s-a oprit. Old Dehli e tot pe modelul Agra, aici am vazut porci plimbandu-se agale pe strazi, numai ca aici mi-a placut. Chestiune de gust 😊. Magazinele tot inchise, in semn de protest fata de masurile luate de primarie care demoleaza magazinele construite ilegal. Am prins greva in toata splendoarea, cu megafoane si tot pachetul.

Am ajuns seara la hotel unde m-am acompaniat de niste muzica Punjabi din youtube, in timp ce imi faceam bagajul. Aveam avion a doua zi la 09:45, la 05:30 primisem deja mesaj ca zburam la 13:05. E ceva normal ca zborurile din Delhi sa aiba intarziere, in special cele de dimineata.

Am anuntat agentia, taxi-ul a venit destul de tarziu, cam cu jumatate de ora fata de ora la care i-am anuntat. Pana la urma am prins avionul si totul a fost pe muche de cutit, dar cu adevarat m-am trezit pe aeroportul din Dubai unde s-au adunat romancele noastre cu cizmele lor peste genunchi, ochii injectati si restul din registru.

Cam asta a fost India pentru mine. Mi-a placut. Mai vin. Soon! Namastee!