top of page

Cake by the ocean

M-am tot intrebat “Ce caut eu in Cuba”? .... probabil urmeaza sa ma lamuresc in perioada urmatoare. Sau poate ca e mai bine sa nu pun intrebari. Si sa dau vina pe gena DRD4-7R si asta pentru ca in 3 zile m-am hotarat, am impachetat si am si plecat … 20 de ore mai tarziu, despachetam la Ocean Varadero El Patriarca.

Pana in San Marti am zburat cu un Airbus in care am simtit fiecare minut din cele 10 ore cat am survolat Atlanticul. Serviciile on board foarte ok, oamenii extraordinari, spatiul insa absolut meschin. A fost ultima data cand am lasat lucrurile la voia intamplarii. Asa ca la intoarcere am vrut sa vad ce se intampla daca uit niste bancnote in pasaport. It worked! Tips-ul e un mod de viata in Cuba -:)

Levi & Liam few minutes after the landing in Cuba

Sunt pe net o multime de povestiri despre cum poti petrece o luna in Cuba, pe mai nimic. Ei bine, chiar daca as avea timpul necesar, nu cred ca as face-o. Sa zbor cu Aeroflot prin Rusia, sa am timpi de asteptare de n ore si sa ajung acolo fara sa stiu incotro, nu prea e genul meu. In plus, dupa un timp ti se formeaza ochiul si mintea, astfel incat abordezi oamenii care trebuie, la momentul oportun, pentru ca tu sa acumulezi maximum de informatie, intr-un timp relativ scurt. Recunosc, intr-o prima faza te incearca un sentiment ciudat, cand tu stai linistit in hotelul tau de 5*****, cand stii ce e-n sufletul celor care iti zambesc de fiecare data cand trec pe langa tine si cand stii ca atunci cand pleaca de acolo se intorc in satele lor, la casele lor ... te simti neputincios dar in loc sa ii compatimesti, mai bine incerci sa ajuti. Cum? Go there and see for yourself -:)

Mi-a luat putin timp sa intru in ritmul celor de aici. Stiam ca au fost colonizati de spanioli, speram sa gasesc si alte influente. Bottom line, nu faci mare lucru cu engleza.

Oamenii sunt calzi si patimasi - am ramas putin mirata cand un ombre de la una din agentiile de turism din hotel m-a luat la trei pazeste ca n-am luat o excursie optionala de la el, asta dupa ce discutasem destul de superficial cu o zi inainte. M-am trezit cu telenovela in receptie. Ca a sunat, a muncit si eu n-am spus nimic. DES-PA-CI-TO!

Dar in afara de asta, daca ar trebui sa definesc lucrul care mi-a placut cel mai mult in Cuba, fara ezitare as spune ca tocmai despre oameni e vorba. Pentru ca desi majoritatea traieste intr-o saracie dusa la extrem si se descurca dintr-un salariu de 20 dolari pe luna, au o demnitate pe care nu am intalnit-o niciunde altundeva. Cu toate astea, nimeni nu traieste numai din salariu. Fie ca sunt rudele din State, fie ca lucreaza la una din cele 57 de fabrici de trabucuri din Cuba, fiecare vinde si cumpara ceva.

Turismul este a doua industrie din punctul de vedere al veniturilor generate, iar asta se vede si se simte, lucrurile sunt foarte bine organizate. Anual, 4 milioane de persoane viziteaza Cuba - 40% sunt canadieni, urmati de americani, britanici, belgieni si francezi.

In Cuba este incurajata comunicarea one to one vs cea mobile. Un minut cu Romania costa 2,55 eur, iar 1 mega de net (atentie - 1 MEGA nu GIGA), 12 eur. WIFI? Rationalizat. Ca sa te conectezi, iti cumperi de la receptie o cartela cu durata fixa de 1 ora, pentru 1,5 pesos! Cartela insa nu o poti utiliza oriunde vrei tu - in camera de exemplu – singurul loc in care exista semnal este in lobby hotel. Iar daca incerci sa te conectezi undeva in intervalul 8-11pm, tuff luck“! Demasiada gente en el hotel”! Asa spunea doamna de la receptie -:)

Ma bucur sa vad ca nu am avut nici urma de jet leg – a doua zi am mers direct in Varadero – cu un double decked hop on/hop off. Este cea mai buna varianta ca sa ajungi in oras, cam 10-15 km de la hotel pana in centru. Bus-ul are opriri la fiecare hotel mai mare. Un bilet valabil pentru o zi costa 5 CUC, echivalentul a ~5 eur. Alternativa mai rapida este taxiul, 20 CUC one way. E o experienta in sine, nu trebuie ratata. Feels like a diva in the `60. In Varadero poti sa urmaresti spectacolul strazii, sa faci shopping la tarabele cu suveniruri, sa mergi la plaja, sau sa astepti seara… merita, pentru ca orasul asta se trezeste abia dupa miezul noptii.

Same spot la o diferenta de cateva ore.

Pentru shopping poti sa te mai opresti la Plaza America, un fel de street mall, aici gasesti restaurante, magazine de suveniruri, o banca si o farmacie, inclusiv un supermarket de unde poti lua rom si trabucuri. Supermarketul arata exact ca alimentarele noastre in vremea de glorie. Nu am gasit bomboane cubaneze, la intoarcere am fost insa la inaltime cu un Havana de cativa ani 😊 Tot aici, in fiecare miercuri, concerteaza Buena Vista Social Club.

The Ocean…

In cuvinte mari sau oricum ai spune-o, nu are cum sa te lase indiferent. Te schimba, pur si simplu. E un joc acolo, in fiecare seara, un merge perfect lumini si culori pe care nu-l intalnesti in alta parte. It put down all my rationals.

In Cuba am fost in doua excursii: Havana - cu vizita la fabrica de trabucuri si alte chestii despre care o sa povestesc aici si un jeep safari cu snorkeling si zona rurala Matansas. More to come! Hasta luego -:)